Van 1 tot 5 juni loopt de week van het hartritme, waarmee 92 ziekenhuizen het brede publiek sensibiliseren voor voorkamerfibrillatie, de meest voorkomende hartritmestoornis. De legendarische Formule1-piloot Thierry Boutsen is peter van de campagne. Naast de BeHRA sluiten zich drie nieuwe partners aan: de SSMG, de Belgische Cardiologische Liga en de APB.
Voorkamerfibrillatie (VKF) treft elk uur nog 4 Belgen, en 1 op 3 patiënten is zich niet bewust van deze ernstige aandoening. Sensibilisatie is dus van cruciaal belang. De BeHRA (Belgian Heart Rhythm Association) organiseert daarom nu al voor het zesde jaar op rij de Week van het Hartritme. Vorig jaar lieten toen meer dan 25.000 Belgen gratis hun hartslag testen in een van de deelnemende ziekenhuizen, of ze deden dat online. Dit jaar loopt de campagne van 1 tot 5 juni, met op donderdag 4 juni de Nationale Dag van Sensibilisering.
“De opvallendste innovatie voor 2015 is ongetwijfeld het peterschap van de befaamde Belgische autocoureur Thierry Boutsen, drievoudig F1-winnaar”, vertelt dokter Yves Vandekerckhove, voorzitter van de BeHRA. “Niet alleen trekt een dergelijk sporticoon de aandacht van een bepaalde generatie die de doelgroep vormt van onze campagne, bovendien toont dit aan dat zelfs personen met een actieve levensstijl vanaf een zekere leeftijd toch ook aandacht moeten hebben voor VKF.”
“Ik ben op een leeftijd gekomen waarop steeds meer vrienden rondom mij geconfronteerd worden met hartkwalen”, aldus Thierry Boutsen. “Ik hecht dus veel belang aan aandoeningen zoals VKF en hun zeer reële risico’s. Vandaar ook dat ik dergelijke sensibiliseringscampagne een warm hart toedraag en verder wil aanmoedigen.”
De nieuwe slogan ‘Mijn hart in poleposition!’ diept de auto-thematiek verder uit. “Zo vormt de motor van een oldtimer bijvoorbeeld een mooie metafoor voor het hart van een 50-plusser: beide vragen immers een frequente controle en ‘onderhoud’ om mankementen te voorkomen en zo een constant en gelijkmatig ritme te garanderen”, aldus dokter Vandekerckhove.
Als mediastunt voor de campagne organiseerde de BeHRA vorig jaar een flashmob in het Brusselse Centraal Station. Het bijhorende YouTube-filmpje leverde ondertussen bijna 20.000 views op (herbeleef de flashmob hier).