Risico op medicatiefouten stijgt bij diabetici in woonzorgcentra

Diabetespatiënten in woonzorgcentra lopen meer kans op een fout bij de toediening van insuline dan vroeger. Twee jaar geleden was al minder dan de helft van de woonzorgcentra volledig in orde met de registratie van de toegediende dosis (48 procent). Dit jaar liep dat terug tot 38 procent. Dat blijkt donderdag uit een evaluatie van de Zorginspectie, die toont dat het risico op medicatiefouten bij diabetes in de Vlaamse woonzorgcentra is toegenomen.

De inspecteurs gingen van september 2023 tot september 2024 langs in 255 woonzorgcentra. Ze controleerden onder meer of geneesmiddelen op de juiste temperatuur worden bewaard, of ze niet vervallen zijn, en of ze bij de juiste patiënt terechtkomen. Algemeen scoorden de onderzochte woonzorgcentra gemiddeld slechter tegenover de groep va n vorig jaar.

Het klaarzetten van de medicatie wordt bij de meeste woonzorgcentra (80 procent) consequent geregistreerd, maar bij het toedienen is bij slechts 57 procent nog sprake van consequente registratie. Bij het toedienen van insuline is het dus nog slechter gesteld: het aantal toegediende eenheden wordt daar bij 38 procent consequent geregistreerd.

Volgens het Departement Zorg slaagden woonzorgcentra er niet in om hun medicatieveiligheid naar een hoger niveau te tillen, al zeggen fouten in de procedures nog niets over daadwerkelijke medicatiefouten. "Maar het gaat over risico's beheersen", zegt woordvoerder Joris Moonens. "Hoe minder zorgvuldig medicatie wordt opgevolgd, hoe groter het risico dat een bewoner niet de juiste medicatie op het juiste moment en in de juiste hoeveelheid krijgt."

Vlozo, de koepel van de private woonzorgcentra, erkent de slechtere resultaten, maar wijst op praktische problemen. "Steeds vaker moeten onze leden een beroep doen op interim- of freelanceverpleegkundigen", zegt CEO Johan Staes.

De Zorginspectie volgt woonzorgcentra met een slecht resultaat op. Als een instelling te weinig vooruitgang boekt, riskeert die een tijdelijke patiëntenstop of zelfs een verplichte sluiting.

Onder leiding van de KU Leuven wordt momenteel bij honderd woonzorgcentra onderzocht welke ondersteuning nodig is om het medicatiebeleid te verbeteren. KUL-professor Veerle Foulon erkent dat het medicatieproces in woonzorgcentra "heel complex" is. Uit de pilootstudie van het onderzoek blijkt nu al onder meer dat het voor de woonzorgcentra "belangrijk is om concrete tips te krijgen over hoe ze die activiteiten anders kunnen aanpakken, en dat een frisse blik helpt".

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    28 oktober 2024

    “ en uiteraard voldoende opgeleid personeel “!
    Niet iedereen is onfeilbaar en heeft de hersens van 1 of 1,5 Prof !

  • Jan DE MAESENEER

    24 oktober 2024

    Een geïntegreerd interprofessioneel electronisch patiëntendossier (Belgian Integrated Health Record : BIHR), zou hier veel problemen kunnen voorkomen, zeker indien 'once only' kan worden geregistreerd en er AI ondersteuning van de registratie is.En uiteraard voldoende goed opgeleid personeel! Prof. em. Jan De Maeseneer